Rozrząd jest jednym z najważniejszych mechanizmów znajdujących się w silniku. Jego zadaniem jest sterowanie urządzeniami w taki sposób aby doprowadzić ładunek do silnika oraz usunąć spaliny.

Czas kiedy otwierają się poszczególne zawory jest określony. W samochodach odbywa się to przez pasek rozrządu lub łańcuch rozrządu i są to elementy przekazujące napęd pochodzący z wału korbowego do wałków rozrządu. Starsze konstrukcje posiadały laski popychacza.

Wytrzymałość paska lub łańcucha zależy od producentów aut. W niektórych pojazdach paski wytrzymują przebiegi w granicach 240 000 km lub 10 lat. W większości samochodów okresy te wynoszą 60 000 lub 90 000 km i odpowiednio od 4 do 5 lat.

Z kolei łańcuchy wytrzymują zwykle cały okres w którym eksploatowany jest samochód, zależy to natomiast również od modelu danego samochodu. W niektórych z nich po przejechaniu kilkuset tys. kilometrów zaleca się ich wymianę razem z kołami zębatymi. Dużo częściej wymieniane są elementy, które napinają i prowadzą łańcuch.

Zalecamy także wymianę paska rozrządu w przypadku kiedy po zakupie pojazdu nie mamy udokumentowanego faktu wymiany wynikającego z przebiegu lub czasu eksploatacji samochodu. Zalecamy także wymianę wszystkich elementów współpracujących z paskiem rozrządu: rolek napinacza i rolek pośrednich, pompy wody, kół zmiennych faz rozrządu i kół z elastycznymi tłumikami drgań skrętnych, jeżeli producent silnika zaleca taka wymianę.